Truskawkowy zawrót głowy

© Fried Dough/Photo/CC BY

Truskawka jest byliną, która powstała w Europie w końcu XVIII w. ze skrzyżowania dwóch gatunków poziomek. Od tamtej pory wyhodowano wiele jej odmian różniących się wielkością czy aromatem, ale jej wartości odżywcze i lecznicze pozostały niezmienne. Sezon na truskawki w rozkwicie, warto o nich napisać kilka słów.

 

Truskawki są przede wszystkim bogatym źródłem witaminy C (100 gram zawiera 3/4 zalecanej dziennie dawki), potasu, beta-karotenuwapnia. Zawierają sporo węglowodanów (głównie w postaci fruktozy), jednak dzięki zawartym w nich pektynom i pestkom (błonnik rozpuszczalny w wodzie) mają dość niski indeks glikemiczny (IG 40), dzięki temu mogą je jeść osoby chore na cukrzycę (oczywiście w niezbyt dużych ilościach). Znajdziemy w nich również żelazo, magnez, manganfosfor, kwasy organiczne, dające im odświeżający i pobudzający apetyt smak oraz związki aromatyczne nadające im niesamowity zapach.

Truskawki wykazują działanie moczopędne (potas!), żółciopędneregulują przemianę materii (drobne pesteczki działają drażniąco na ścianki jelit przeciwdziałając zaparciom). Są polecane osobom z nadciśnieniem, chorobami stawów, wątroby czy dną moczanową, pomagając wydalić z organizmu kwas moczowy oraz pomagają obniżyć poziom cholesterolu (zwiększając jego wydalanie).

© Billy Wilson Photography/Foter/CC BY-NC

Truskawki wykazują też działanie przeciwbakteryjneprzeciwwirusowe, a w medycynie ludowej były wykorzystywane w leczeniu trądziku, owrzodzeń, grzybic i oparzeń. W badaniach prowadzonych w Kanadzie zaobserwowano ich skuteczność w zwalczaniu wirusa Herpes, odpowiedzialnego za opryszczkę i półpasiec. Z kolei włoscy naukowcy stwierdzili, iż truskawki mogą neutralizować rakotwórcze działanie nitrozoamin.

Świeże owoce najlepiej myć pod bieżącą wodą (nie moczyć!) i szypułkować dopiero po umyciu – inaczej staną się wodniste, a przy okazji wypłuczemy z nich cenne witaminy. Najlepiej też jeść je na surowo, np. jako dodatek do sałatek, szejka czy musu z makaronem, gdyż w przetworach tracą część witamin i piękny kolor. Są jednak odmiany przeznaczone specjalnie na dżemy, soki czy konfitury (zawierające mniej wody).

Truskawki dość szybko się psują, więc nie można ich długo przechowywać nawet w lodówce – najlepiej je od razu wykorzystać, zamrozić lub przetworzyć.

Truskawki należą do produktów silnie alergizujących. Z tego względu nie powinny ich w ogóle jadać dzieci do 2. roku życia, a starszym dzieciom należy wprowadzać je do jadłospisu stopniowo (mogą wywoływać uczulenie nawet u dorosłych).

Truskawki zawierają także dużo salicylanów i dlatego nie powinny ich jeść osoby uczulone na aspirynę.

 

Sałatka z truskawkami:

  • 1/2 szklanki truskawek,
  • 3 garście rukoli (lub innej sałaty),
  • 50 g sera typu feta,
  • garść orzechów pekan lub włoskich,
  • sos: 2 łyżki oliwy, 1 łyżeczka octu balsamicznego, sól, świeżo zmielony czarny pieprz.

Truskawki i rukolę myjemy, owoce szypułkujemy i kroimy na ćwiartki, orzechy podprażamy na patelni, aż zaczną pachnieć. Fetę kruszymy na kawałki, posypujemy nią sałatę. Całość polewamy dressingiem, posypujemy pieprzem.

Wartość odżywcze: sałatka zawiera dużo białka, wapnia, potasu, beta-karotenu, kwasu foliowego, żelaza, nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, witamin z grupy B, witaminę C, K, miedź, mangan, cynk i magnez.

 

© shutterbean/Foter/CC BY-NC-ND

Źródła:

  1. 100 roślin w twojej kuchni, M. Szustakowska-Chojnacka, PZWL.

Zdjęcia: © Fried Dough/Photo/CC BY; © Billy Wilson Photography/Foter/CC BY-NC; © shutterbean/Foter/CC BY-NC-ND

Bądź Społecznościowy, podziel się tym postem!

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZAPISZ SIĘ NA WIZYTĘ