Trele-morele, czyli parę słów o morelach

michellerlee-Foter-CC BY-NC-ND

Morele. Te niewielkie żółto-pomarańczowe owoce pochodzą Azji i są blisko spokrewnione ze śliwkami i brzoskwiniami. W Europie rozpropagowali je Grecy, którzy nazywali je „złotymi jajami słońca”. Obecnie rosną na całym świecie, a do głównych eksporterów należą Turcja, Iran, Włochy, Francja, Hiszpania, Grecja i Chiny.

Świeże morele mają niewiele kalorii (ok. 48 kcal w 100g) i są niezwykle bogate w rozpuszczalny błonnik, antyoksydanty, witaminyminerały, a także substancje bioaktywne, które mają dobroczynne działanie na nasz organizm – m.in. redukują poziom „złego” cholesterolu LDL, wspomagają pracę nerek, a także chronią przed chorobami serca i nowotworami.

Morele – podobnie jak inne owoce – są zasadotwórcze. Są świetnym źródłem witaminy A oraz beta-karotenu, żółtego barwnika będącego prekursorem tej witaminy, który jest silnym antyoksydantem o działaniu przeciwrakowym. Zaledwie 3 średnie owoce (100 g) zapewniają aż 64% dziennego zapotrzebowania na witaminę A.

Morele zawierają także witaminę C, likopen oraz niewielkie ilości witamin z grupy B, folianów oraz potasużelaza.

© naturalflow/Foter/CC BY-SA

Inne karotenoidy zawarte w morelach – luteina i zeaksantyna – także działają silnie przeciwrodnikowo, hamując procesy starzenia, nowotworzenia i ograniczają szkodliwe działanie promieni UV na skórę. Oba te związki znajdują się także w siatkówce oka i są niezbędne do prawidłowego widzenia. Chronią przed zaćmą, zwyrodnieniem plamki żółtej związanym z wiekiem (AMD), a także łagodzą objawy tych chorób i wspomagają ich leczenie.

W morelach znajdziemy także niewielkie ilości wapnia, fosforu, manganu, magnezucynku, minerałów niezbędnych do prawidłowej mineralizacji kości i zębów. Jednocześnie wapń i potas wspomaga pracę układu krążenia i regulują ciśnienie krwi.

Błonnik zawarty w morelach (zwłaszcza suszone są świetnym jego źródłem) poprawia pracę układu pokarmowego, przeciwdziała zaparciom (a tym samym działa też przeciw nowotworom jelita grubego), obniża poziom cholesterolu LDL hamując jego wchłanianie oraz sprzyja chudnięciu.

Morele dzięki zawartym w nim witaminom i minerałom mogą być pomocne w leczeniu anemii, gorączki oraz stanów zapalnych w organizmie.

Z pestek moreli wyciska się też ceniony w przemyśle farmaceutycznym i kosmetyce olejek. Nałożony na skórę świetnie się wchłania nie pozostawiając tłustego filmu. Dzięki zawartości witaminy A i antyoksydantów działa odżywczo i wygładzająco na skórę, może być też pomocny w leczeniu egzemy, swędzenia czy świerzbu.

Olejek zakraplany do ucha łagodzi ból i stany zapalne, może także pomagać – jak pokazują badania – w łagodzeniu objawów astmy.

Morele najlepiej jeść na surowo, wspaniale smakują w postaci przetworów – dżemów, konfitur, galaretek, jako dodatek do deserów, ciast, sałatek, pierogów czy serów. Świetnie pasują też do wytrawnych sałat czy jako nadzienie do potraw z mięs.

 

Aby lepiej przyswoić witaminę A i beta-karoten warto morele jeść z produktami bogatymi w zdrowe tłuszcze, np. migdałami, pestkami lub orzechami.

 

Kupując świeże morele wybierajmy te bardziej pomarańczowe, z kolorkami i gładką skórką, gdyż mają więcej witamin i składników odżywczych. Aby dłużej pozostały świeże – najlepiej przechowywać je w lodówce.

Kupując morele suszone (bogatsze w błonnik i beta-karoten) wybierajmy te niesiarkowane, najlepiej suszone tradycyjnymi metodami – na słońcu. Nie są może ładne i pomarańczowe, ale na pewno zdrowsze.

© CharlesFred/Foter/CC BY-NC-SA

 

Źródła:

  1. https://www.organicfacts.net;
  2. http://nutritiondata.self.com;
  3. Dietary sources of lutein in adults suffering eye disease (amd/cataracts), A. Sulich, J. Hamułka, D. Nogal, SGGW.

Zdjęcia: © FutureExpat/Foter/CC BY; © naturalflow/Foter/CC BY-SA; © CharlesFred/Foter/CC BY-NC-SA.

 

 

Bądź Społecznościowy, podziel się tym postem!

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZAPISZ SIĘ NA WIZYTĘ