Tofu i tofucznica z pomidorami (wege)

tofu@

Tofu. Dla wielu niesmaczna, mdła masa, dla innych – smak Azji i składnik wielu niebanalnych potraw. Tofu (nazywane niekiedy „serem”) jest otrzymywane z fermentowanych nasion soi i stanowi bogate źródło roślinnego białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, wapnia, magnezu, żelaza czy korzystnych dla zdrowia izoflawonów zwalczających wolne rodniki. Spożywane regularnie (2-3 razy w tygodniu) obniża poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów, redukując ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, a także – dzięki dużej zawartości wapnia – osteoporozy.

Ze względu na dużą zawartość łatwo przyswajalnego białka jest chętnie spożywane przez wegan i wegetarian.

Istnieje kilka rodzajów tofu różniących się konsystencją i smakiem, a tym samym sposobem wykorzystania w kuchni (tak naprawdę różni je zawartość wody). Miękkie czy jedwabiste tofu (silken tofu) świetnie sprawdzi się jako zamiennik miękkich serków, jako baza do ciast, sosów, szejków, kremów czy deserów. Twardsze lub wędzone tofu, o nieco bardziej wyrazistym smaku, można marynować, grillować, smażyć, sprawdzi się też jako składnik sałatek (np. zamiast kurczaka czy jajek), szaszłyków czy tofu-burgerów.

Poniżej przepis na jajecznicę, w której jajka zostały zastąpione tofu.

 

Składniki na jedną dużą porcję:

  • 1/4-1/2 czerwonej papryki,
  • 80 g jedwabistego lub wędzonego tofu,
  • 1 duży pomidor,
  • 1 łyżeczka słodkiej lub wędzonej słodkiej papryki,
  • sól, pieprz,
  • odrobina oliwy lub innego oleju tłoczonego na zimno, np. rzepakowego,
  • do posypania: natka pietruszki, pestki dyni lub słonecznika.

Paprykę kroimy w paski, pomidora na ósemki, wrzucamy warzywa na patelnię z oliwą, chwilę dusimy pod przykryciem, aż warzywa zmiękną. Nastęnie dodajemy rozgniecione widelcem tofu, doprawiamy i dusimy jeszcze kilka minut.

Podajemy ze świeżym pieczywem, udekorowane natką i pestkami.

© jules-stonesoup.com

Tofucznica dostarczy nam białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, wapnia, magnezu, witamin z grupy B, witaminy C, beta-karotenu, potasu, manganu, selenu i miedzi.

Kupując tofu warto wybierać tofu ekologiczne lub takie, które nie było wytwarzane z soi modyfikowanej genetycznie.

 

Zdjęcie: © jules-stonesoup.com

 

Bądź Społecznościowy, podziel się tym postem!

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZAPISZ SIĘ NA WIZYTĘ