Migdał – król wśród orzechów

mynameisharsha-Photo-CC BY-SA

Migdały to nic innego, jak nasiona pięknie kwitnącego migdałowca. Są uważane za najszlachetniejsze wśród orzechów. Można je kupić w postaci wyłuskanych nasion (ze skórką lub bez), płatków, słupków, a także w całości z łupiną.

Migdałowce należą do rodziny różowatych, tej samej, do której należą również brzoskwinia i morela. Są to owoce pestkowe (ponieważ tworzą nasiona owocu) pochodzące z Azji. Obecnie uprawia się je również w innych rejonach świata – w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych (Kalifornia), w krajach Bliskiego Wschodu, Afryki i we Włoszech.

© Keith Williamson/Foter/CC BY

Migdały ponad w 20% składają się z białka (więcej protein wśród orzechów zawierają orzechy arachidowe). Stanowią bogate źródło magnezu, wapniafosforu, potasu oraz żelaza (są pomocne w leczeniu anemii). Mają najwyższą wśród wśród orzechów zawartość witaminy B2 (ryboflawiny)witaminy E  – 100 gram migdałów zapewnia odpowiednio 43% i 229% dziennego zapotrzebowania na te związki. Witamina E jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania skóry, poprawia jej jędrność i elastyczność oraz opóźnia procesy starzenia. Z tego względu wyciągi z migdałów (olejki) stanowią często składnik kosmetyków do twarzy i ciała.

Migdały są także bogatym źródłem witaminy B12.

Ponad połowę masy migdałów stanowią tłuszcze, z czego 38% w postaci jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Kwasy wielonienasycone stanowią ok. 10%, nasycone ok. 4%, a zawartość błonnika wynosi ok. 10 g.

Otrzymywany z migdałów olejek migdałowy zawiera w swoim składzie kwas oleinowykwas linolowy, które zmiękczają naskórek i tworzą na skórze lipidową warstwę ochronną. Stosowany jest do pielęgnacji włosów, skóry i paznokci. Może być także używany w pielęgnacji niemowląt.

Migdały są także bogatym źródłem tryptofanu, aminokwasu egzogennego (który musi być dostarczany z pożywieniem), niezbędnego do produkcji melatoniny i serotoniny. Obydwa te związki są warunkiem prawidłowego funkcjonowania mózgu.

Migdały znane są też ze swoich przeciwzapalnych właściwości. Są skutecznym naturalnym „lekiem” stosowanym na zgagę czy refluks (polecane są zwłaszcza kobietom w ciąży, które nie zawsze mogą przyjmować leki). Regularnie spożywane w postaci nasion czy napoju mogą złagodzić objawy choroby wrzodowej i niestrawności.

Są bardzo zdrowe, ale dość kaloryczne – w 100 gramach dostarczają ok. 616 kcal.

Migdały stanowią podstawę wielu potraw i deserów. Ze zmielonych migdałów uprażonych z cukrem pudrem, białkiem i olejem migdałowym otrzymuje się charakterystyczny przysmak – marcepan. Migdały stanowią też ważny składnik pochodzących z Toskanii włoskich, bardzo kruchych ciasteczek cantucci. Z migdałów otrzymuje się również mleko migdałowe – substytut mleka dla wegan.

© pathlost/Foter/CC BY-NC

Warto migdały wprowadzić do codziennej diety. Można je spożywać jako samodzielną przekąskę, dodatek do owsianki, sałatek, koktajli czy deserów. Przed jedzeniem najlepiej sparzyć je wrzątkiem (wystarczy kilka minut) i obrać ze skórki. Staną się dzięki temu lepiej przyswajalne i smaczniejsze.

 

Źródła:

  1. www.aboutnuts.com,
  2. 11 produktów dla zdrowego mózgu, A. Coate-Hermes, tłum. B. Ziemer, rawpeople.com.
  3. Odżywianie dla zdrowia, P. Pitchford, Galaktyka, 2010.

Zdjęcia: © mynameisharsha-Photo-CC BY-SA; © Keith Williamson/Foter/CC BY; © pathlost/Foter/CC BY-NC.

Bądź Społecznościowy, podziel się tym postem!

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZAPISZ SIĘ NA WIZYTĘ