Kwaśny rabarbar stary jak świat

Alice Henneman/Foter/CC BY

Wiosna w pełni, nowalijki kuszą, a wśród nich wspaniały, okazały rabarbar… Większość z nas kojarzy się pewnie z kwaśnym kompotem lub ciastem, ale mało kto wie, że jest to warzywo. Warto napisać o nim parę słów i koniecznie coś z niego przyrządzić!

 

Rabarbar, a inaczej rzewień ogrodowy (Rheum rhaponticum), jest rośliną wieloletnią uprawianą w Europie już od XVIII wieku. Jest znany od tysiącleci – w chińskiej medycynie ludowej był wykorzystywany już w 3 tysiącleciu p.n.e. Częścią jadalną są grube, mięsiste ogonki liściowe, leczniczą – korzeń i kłącza. Liście są trujące i nie powinno się ich spożywać.

 

Wartości odżywcze

100 g rabarbaru dostarcza jedynie 9 kcal energii, śladowe ilości białka i tłuszczu, za to sporo błonnika (3,2 g), potasu (136 mg), wapnia (52 mg), fosforu, magnezu (13 mg), beta-karotenu i witaminy C (9 mg). W rabarbarze znajdziemy także witaminę E, witaminę B1 i B2 oraz spore ilości szczawianu wapnia. Kwas szczawiowy jest substancją antyodżywczą, gdyż hamuje wchłanianie wapnia i magnezu w organizmie. Aby temu zapobiec warto dodać do potrawy mleka lub śmietany.

© Heather Quintal/Foter/CC BY-NC-SA

Korzeń i pędy zawierają także wiele związków aktywnych m.in. rapontycynę, antranoidy, garbniki (5-10%) i flawonoidy (około 3%), które mają dobroczynne działanie na organizm  człowieka. Potrawy czy sok z rabarbaru działają ogólnie wzmacniająco, moczopędnie i odtruwająco. W większych dawkach – przeciwzapalnie, lekko przeczyszczająco, ściągająco, żółciopędnie i antyoksydacyjnie. Wspomniana wcześniej rapontycyna jest substancją działająca silnie estrogennie, a wyciągi z rabarbaru zaleca się przyjmować kobietom z niedoborem estrogenów (lub nadmiarem androgenów), paniom w okresie klimakterium, dziewczętom cierpiącym na trądzik czy łojotok, a także mężczyznom z przerostem gruczołu krokowego. Z tego samego względu rabarbaru powinni unikać chłopcy w okresie dojrzewania lub mężczyzn o niskim poziomie testosteronu. Dużych ilości rabarbaru nie powinno się podawać małym dzieciom, osobom cierpiącym na kamienie nerkowe oraz dnę moczanową czy zapalenie stawów, gdyż mogą wywoływać zaostrzenie choroby.

 

Co można przyrządzić z rabarbaru?

Rabarbar świetnie nadaje się na kompoty, kisiele, galaretki, a także ciasta, konfitury (także do mięs i serów), nalewki, można go dodawać do dżemów z innych owoców, np. truskawek czy jabłek. Pamiętajmy jednak, aby do gotowania nie używać aluminiowych naczyń, gdyż metal ten wchodzi w reakcję z kwasami w nim zawartymi i przechodzi do potraw.

Kupując rabarbar wybierajmy ogonki bardziej czerwone, gdyż mają więcej składników czynnych niż te zielone. A do słodzenia zamiast cukru użyjmy miodu (dodając go w miarę możliwości już po ugotowaniu i schłodzeniu), ksylitolu albo stewii.

Na zdrowie!

 

© raspberri cupcakes/Foter/CC BY-NC-ND

Źródła:

  1. Medycyna dawna i współczesna, dr Henryk Różański, http://rozanski.li;
  2. 100 roślin w twojej kuchni, M. Szustakowska-Chojnacka, PZWL.
Zdjęcia: © Alice Henneman/Foter/CC BY;  © Heather Quintal/Foter/CC BY-NC-SA; © raspberri cupcakes/Foter/CC BY-NC-ND.
Bądź Społecznościowy, podziel się tym postem!

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZAPISZ SIĘ NA WIZYTĘ