Jak ugotować kaszę lub ryż?

© julesstonesoup/Foter.com/CC BY

Gotowanie kaszy czy ryżu wydaje się być dosyć banalne, jednak chciałabym pokazać sposób, dzięki któremu ugotowane ziarna nie tracą cennych wartości odżywczych (zwłaszcza witamin z grupy B, potasu czy magnezu), a jednocześnie pozostają sypkie.

Wiele osób gotuje kaszę lub ryż w dużej ilości wody, a do tego w foliowych torebkach, co może i jest wygodne (nic się nie przypala i znamy gramaturę), ale niezbyt zdrowe, gdyż do wody i kaszy przedostają się cząsteczki folii, które potem zjadamy, a w wodzie zostaje wiele cennych minerałów i witamin, które wylewamy. Jeśli już kupiliśmy takie „popakowane” ziarenka, warto je przed gotowanie wysypać z torebki. Poza tym kasza czy ryż kupiony w większym opakowaniu (500 g lub 1 kg) bardziej się opłaca.

A więc jak „zdrowo” ugotować kaszę lub ryż?

Zaczynamy od odmierzenia ilości: 100 g to ok. 1/2 szklanki lub 7-8 łyżek (zależnie od głębokości) suchej kaszy jaglanej, gryczanej czy ryżu. Ziarna kaszy czy ryżu (z wyjątkiem kaszy jaglanej) płuczemy na sitku zimną wodą (jedynie komosę warto przelać wrzątkiem – będzie łagodniejsza w smaku), a następnie wrzucamy do garnka i zalewamy wrzątkiem w proporcjach 1:2, tzn. na 1 porcję kaszy czy ryżu wlewamy 2 razy tyle wody (kaszę pęczak warto zalać 2,5 porcjami wody lub dolać gorącej wody podczas gotowania). Całość zagotowujemy, solimy (oszczędnie), raz mieszamy, a następnie gotujemy na małym ogniu – koniecznie pod przykryciem i już bez mieszania! – kilkanaście minut zależnie od rodzaju nasion (informacja o zalecanym czasie gotowania powinna być na opakowaniu, warto nastawiać stoper, aby nie rozgotować czy przypalić). Po upływie tego czasu, na powierzchni kaszy czy ryżu pojawią się małe „dołeczki”, a ziarna wchłoną całą wodę (nie trzeba nic odlewać). Jeśli „dołeczki” pojawią się wcześniej, a ziarna będą nadal twarde, warto dolać trochę wrzątku (2-3 łyżki).

Czas gotowania:

  • kasza gryczana palona – ok. 15 minut,
  • kasza gryczana niepalona – ok. 15 minut,
  • kasza jaglana – ok. 17 minut,
  • komosa ryżowa (qiunoa) – ok. 18 minut,
  • kasza jęczmienna – ok. 15-30 minut (im drobniejsza, tym krócej),
  • pęczak – ok. 35-40 minut,
  • amarantus – ok. 30 minut,
  • bulgur – ok. 15 minut,
  • kasza owsiana – ok. 50-60 minut,
  • kasza orkiszowa – ok. 60 minut,
  • ryż biały (basmati, jaśminowy) – ok. 15 minut,
  • ryż brązowy (pełnoziarnisty) – ok. 40-45 minut,
  • ryż dziki – ok. 45 minut.

Ważne jest, aby kaszy bądź ryżu nie mieszać podczas gotowania – nie spowoduje to rozpadu ziaren (skrobi) i nic nam się nie przypali.

Gdy gotujemy kaszę jaglaną warto ją najpierw lekko podprażyć, aby straciła swój gorzki posmak. W tym celu do garnka wsypujemy odmierzoną ilość i prażymy kilka minut na średnim ogniu ciągle mieszając, aż kasza zacznie orzechowo pachnieć. Następnie płuczemy ją wodą i dopiero tak przygotowaną kaszę zalewamy odpowiednią ilością wrzątku. Dalej postępujemy tak samo, jak przy gotowaniu innych kasz czy ryżu.

 

Zdjęcie: © julesstonesoup/Foter.com/CC BY

 

 

Bądź Społecznościowy, podziel się tym postem!

You may also like...

2 komentarze

  1. Driakiew pisze:

    Warto dodać, że drobno czy średnio (a nawet i grubo) mielona kasza orkiszowa będzie gotowa już w 20-25 minut.
    Orkiszowy pęczak z pewnością będzie potrzebował 60 minut.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZAPISZ SIĘ NA WIZYTĘ