Brukselka z suszonymi pomidorami i pestkami dyni (wegan)

© dietazdrowia.info.pl_brukselka z suszonymi pomidorami

Brukselka (inaczej kapusta brukselska) jest mało popularna w Polsce, a szkoda, bo jest to warzywo niezwykle wartościowe i niskokaloryczne (100 g ma ok. 43 kcal). Te niepozorne zielone kulki należą do roślin krzyżowych i są spokrewnione m.in. z różnymi odmianami kapusty, brokułem, kalafiorem, jarmużem i kalarepką. Są niezwykle bogate w witaminę C (mają jej więcej niż cytrusy!), witaminy A, K, kwas foliowy i inne witaminy z grupy B, a także zawierają dużo błonnika (regulującego pracę układu pokarmowego oraz redukującego zbyt wysoki poziom cholesterolu), żelaza, potasu, manganu, selenu i miedzi. Zawierają także cenne fitozwiązki – glukozynolany. Są to związki siarki (zawdzięczają im charakterystyczny zapach podczas gotowania), które mają działanie odkażające, przeciwbakteryjne, a spożywane regularnie mogą hamować rozwój niektórych nowotworów (m.in. jelita grubego, piersi, płuc, trzustki), a także mają działanie przeciwmiażdżycowe, redukując tym samym ryzyko wystąpienia zawału serca.

Osoby z niedoczynnością tarczycy powinny jednak zachować ostrożność w spożywaniu roślin kapustnych lub dostarczać więcej jodu z dietą.

Jak najlepiej przyrządzać brukselkę? Najlepiej gotować ją na parze, grillować lub piec – rozgotowana brukselka staje się niesmaczna, nieapetyczna i traci większość witamin. Dobrze komponuje się np. z parmezanem czy oliwą. Albo z suszonymi pomidorami – przepis poniżej.

Składniki na 2 porcje:

  • 500 g brukselki,
  • garść suszonych pomidorów (mogą być z zalewy – wtedy już nie trzeba dodawać oliwy),
  • 2-3 łyżki pestek dyni,
  • sól,
  • świeżo zmielony czarny pieprz,
  • 1-2 łyżki oliwy lub oleju rzepakowego tłoczonego na zimno.

Pomidory kroimy na mniejsze kawałki, zalewamy wrzątkiem i odstawiamy na kilka minut. W tym czasie myjemy brukselkę, odcinamy kawałek ogonka, zdejmujemy 2-3 listki i kroimy połówki.

Na dużej patelni zagotowujemy wodę (tyle wody, aby pokrywała dno na ok. 0,5-1 cm), a następnie układamy obok siebie połówki brukselek płaską częścią do dołu. Przykrywamy i dusimy na średnim ogniu ok. 5 minut, następnie przewracamy i dusimy kolejne kilka minut (wody powinno ubywać). Dodajemy odsączone pomidory i pestki dyni, doprawiamy solą, pieprzem, odkrywamy i smażymy jeszcze chwilę, aż do całkowitego odparowania wody (można je delikatnie przyrumienić).

Podajemy na ciepło, skropione oliwą.

Smacznego!

© dietazdrowia.info.pl_brukselka z suszonymi pomidorami

 

 

Bądź Społecznościowy, podziel się tym postem!

You may also like...

1 Response

  1. Jacek pisze:

    Poza kadrem były jeszcze kawałki kiełbaski!! Pamiętam jak robiłem to zdjęcie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZAPISZ SIĘ NA WIZYTĘ