Bób

© beautifulcataya/Foter/CC BY-NC-ND_2

Bób jest jedną z najdłużej uprawianych roślin strączkowych. Był znany już w starożytnych Chinach, Egipcie i na Bliskim Wschodzie, a jego ziarna znaleziono w wykopaliskach w Biskupinie. W Europie Środkowej był jednym z podstawowych pokarmów aż do XVII w., potem stopniowo został wyparty przez fasolę, kukurydzę i ziemniaki.

Zaliczany jest do warzyw strączkowych. Zawiera dużo cennego i łatwo przyswajalnego białka (ponad 7 g w 100 g), które może być zdrowszym zamiennikiem mięsa, zwłaszcza dla osób z podwyższonym poziomem cholesterolu. Dzięki dużej zawartości rozpuszczalnego błonnika (zwłaszcza w łupince) i potasu (261 mg) oraz niskiej zawartości sodu wpływa korzystnie na obniżenie ciśnienia krwi i układ krążenia.

© edmittance/Foter/CC BY-NC-SA

100 gram bobu dostarcza ok. 66 kcal, trochę węglowodanów, sporo wapnia, fosforu, magnezuwitaminy C. Bób jest także bogatym źródłem beta-karotenu i chlorofilu, dzięki któremu efektywniej jest wytwarzana witamina A. Jest także świetnym źródłem kwasu foliowego.

Ugotowany bób ma dość wysoki indeks glikemiczny (IG 80), osoby z cukrzycą lub mające problemy z glikemią poposiłkową powinny spożywać go z umiarem lub na surowo (młode ziarna mają IG 40).

Bobu powinny także unikać osoby cierpiące na dnę moczanową (zawiera sporo puryn) oraz przyjmujące niektóre leki antydepresyjne. Także osoby starsze lub mające problemy z układem trawienny powinny z niego zrezygnować, gdyż duża zawartość błonnika sprzyja wzdęciom. Aby łagodzić te nieprzyjemne objawy warto dodać do gotowania odrobinę cukru lub kminku, a wcześniej nasiona namoczyć, pamiętając, aby przed gotowaniem zmienić wodę.
Bób najczęściej spożywa się ugotowany w lekko osolonej wodzie (można go też gotować na parze, traci wtedy mniej mikroelementów i witamin). Sprawdzi się jako składnik letnich sałatek, past kanapkowych czy zup.
© janerc/Foter/CC BY-NC

Źródła:

  1. 100 roślin w twojej kuchni, M. Szustakowska-Chojnacka, PZWL;
  2. Tabele składu i wartości odżywczej, H. Kunachowicz, I. Nadolna, B. Przygoda, K. Iwanow, PZWL, 2005;
  3. Odżywianie dla zdrowia, P. Pitchford, Galaktyka, 2010.

Zdjęcia: © beautifulcataya/Foter/CC BY-NC-ND; © edmittance/Foter/CC BY-NC-SA; © janerc/Foter/CC BY-NC.

Bądź Społecznościowy, podziel się tym postem!

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZAPISZ SIĘ NA WIZYTĘ