Arbuz dla sportowców i nie tylko

© Denish C/Foter/CC BY-NC-ND

Arbuz, zwany dawniej kawonem, jest rośliną jednoroczną z rodziny dyniowatych, czyli krewnym melona, dyni, ogórka i kabaczka. Pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie rośnie dziko, choć uprawia się go już na całym świecie. Ma lekko słodkawy i orzeźwiający smak, który zawdzięcza obecności kwasów cytrynowego i jabłkowego oraz cukrów, i świetnie gasi pragnienie, gdyż w ponad 92% składa się z wody.

Arbuzy są niskokaloryczne (100g owocu dostarcza zaledwie 30 kcal), zawierają też stosunkowo niewiele witaminy C, kwasu pantotenowego (wpływającego na regenerację tkanek, zapobiegającego przemęczeniu i usprawniającego układ sercowo-naczyniowy, nerwowy i pokarmowy), witamin z grupy B, za to są niezwykle bogate w karotenoidy, a dokładnie likopen, luteinęzeaksantynę (8 µg/100 g). Wszystkie te związki znane są ze swoich właściwości antyoksydacyjnych. Likopen, którego jest w arbuzach więcej niż w świeżych pomidorach (4532 µg/100 g), działa przeciwnowotworowo i chroni przed promieniowaniem UV, podobnie jak luteina i zeaksantyna, które wpływają dodatkowo na prawidłowe funkcjonowanie wzroku.

© gullmars.se/Foter/CC BY-NC-SA

W arbuzach znajdziemy też trochę miedzi, żelazapotasu, a także aminokwas cytrulinę (nawet 300 mg w 100 g owocu), często stosowany przez sportowców w postaci suplementów. Cytrulina wraz z ornityną i argininą bierze udział w cyklu mocznikowym, neutralizując toksyczny amoniak – produkt uboczny przemiany aminokwasów. Ponadto, przyczynia się do lepszego ukrwienia i odżywienia tkanki mięśniowej, a tym samym poprawia ich siłę, wytrzymałość i przyspiesza potreningową regenerację.

Arbuzy, dzięki dużej zawartości wody, działają moczopędnie, są godne polecenia osobom z kamicą nerkową. Mają niestety dość wysoki indeks glikemiczny (IG 75), podobnie jak dynie czy kabaczki, powinny ich więc unikać chorzy na cukrzycę.

Poniżej kilka znalezionych w sieci przepisów na sałatki z arbuzem.

 

Sałatka z arbuzem i fetą (najprostsza):

  • kawałek arbuza bez pestek,
  • 50 g sera feta,
  • listki świeżej bazylii (lub mięty),
  • ew. oliwa i jakieś nasiona lub orzeszki do posypania (pestki dyni, słonecznika, lnu, nasiona chia, sezamu, fistaszki).

© thepedestriancooksblog/foter

Letnia „kulkowa” sałatka owocowa

  • arbuz,
  • melon,
  • borówki amerykańskie.

Specjalną łyżeczką do melonów wycinamy kulki z miąższu melona i arbuza, dodajemy umyte borówki, delikatnie mieszamy i gotowe!

 © Didriks/Foter/CC BY

 

sałatka pomidorowa:

  • kawałek arbuza bez pestek,
  • pomidory różnych odmian i kolorów,
  • 50 g sera feta,
  • garść nerkowców (można je wcześniej uprażyć),
  • listki świeżej bazylii,
  • sól, pieprz, ew. odrobina oliwy.

Wszystkie składniki kroimy na dość duże kawałki (nie zbyt drobno), fetę i orzechy kruszymy, doprawiamy pieprzem, solą i/lub oliwą.

© shutterbean/Foter/CC BY-NC-ND

 

Źródła:

  1. 100 roślin w twojej kuchni, M. Szustakowska-Chojnacka, PZWL;
  2. www.kulturystyka.pl;
  3. USDA National Nutrition Date Base;
  4. www.montignac.pl (tabela IG).

Zdjęcia: © Denish C/Foter/CC BY-NC-ND; © gullmars.se/Foter/CC BY-NC-SA; © thepedestriancooksblog/foter; © Didriks/Foter/CC BY; © shutterbean/Foter/CC BY-NC-ND.

Bądź Społecznościowy, podziel się tym postem!

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ZAPISZ SIĘ NA WIZYTĘ